Mustig färssoppa.

Nu blir det ett sånt där löjligt receptinlägg, men jag bara måste dela med mig av detta, tämligen enkla recept.

400g älgfärs (själv hade jag lammfärs, vilket gick bra)
2 stora gula lökar
4 medelstora potatisar
1 röd och 1 gul paprika
4st köttbuljongtärningar
12 dl vatten
3 msk tomatpuré
1 msk paprikapulver
2 tsk soja
2 krm kajennpeppar
2 vitlöksklyftor
Smör till stekning
Salt

Gör så här:

1. Skala och hacka löken, skala och tärna potatisen, tärna paprika.
2. Fräs lök och paprika i kastrull, med smör i ett par minuter. Tillsätt potatis, buljonggtärningarna, vatten, tomatpuré och paprikapulver. Koka under lock i 15 minuter.
3. bryn köttfärsen i lite smör i en stekpanna. Lägg sedan i köttfärsen i soppan, tillsammans med soja, kajennpeppar, pressad vitlök och en halv tesked salt.
Låt koka på svag värme i 5 minuter.
Servera med vitt bröd och gräddfil.

En lite detalj. Om ni är lite känsliga för stark mat kan jag rekommendera att ni halverar kryddningen.



Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: tomas

En äkta matblogg måste ju visa bild på härligheten! :D

2008-11-07 @ 00:12:28
URL: http://grymmast.net
Postat av: Heltkorrekt

Jag vet, inte helt korrekt. Ska bättra mig. Imorgon blir det inget mat-inlägg, ska jobba till 19, sen blir det hockey på bortaplan, antar att det blir en och annan öl med saltapinnar till, inte mycket att ta kort eller blogga om. ;)

2008-11-07 @ 00:42:56
URL: http://heltkorrekt.blogg.se/
Postat av: Tommy

Trevlig lunch!

2008-11-07 @ 18:31:54
URL: http://trevliglunch.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0